tisdag 20 mars 2012

Vintern rasat ut bland våra fjällar


Vårsång nr 1 är ju "Vintern ra", här nedan i Noteflight-versionen av självspelande noter (men jag använde inte manskörsformatet, så tenorerna klingar lite extra "kvittrande" ;o).

Läs gärna först Herman Sätherbergs fina text (samma farbror som skrev texten till Glad sås!) just som dikt, utan musik, och satsa på att kunna den helt utantill. Många av oss kan den ju redan till 99%, men det finns några knepiga ordformer och ordföljder som kan vara värda lite extra uppmärksamhet:

Vintern rasat ut bland våra fjällar,
drivans blommor smälta ned och dö.
Himlen ler i vårens ljusa kvällar,
solen kysser liv i skog och sjö.
//: Snart är sommarn här; i purpurvågor,
guldbelagda, azurskiftande
ligga ängarne i dagens lågor,
och i lunden dansa källorne ://


Ja, jag kommer! Hälsen, glada vindar,
ut till landet, ut till fåglarne,
att jag älskar dem, till björk och lindar,
sjö och berg, jag vill dem återse,
//: se dem än som i min barndoms stunder,
följa bäckens dans till klarnad sjö,
trastens sång i furuskogens lunder,
vattenfågelns lek kring fjärd och ö ://


Och så kommer Lindblads berömda sättning - OBS betoningen av "ra" och "blom" i första strofen (resp. "kom" och "lan" i andra strofen). Det är inte undra på att sången populärt kallas just "Vintern RA":


 

Tänk om man kunde få till den ungefär så här: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar