måndag 12 mars 2012

Tack för i kväll - nu kör vi "Valborgskören!"

Hej alla mänskor och manskör-sångare!

Jag provar väl att väcka den här bloggen till liv igen. Jag hade en ambition när jag startade den att lägga in "självspelande noter", men noterna "tog slut". D.v.s. jag lyckades inte fixa nya elektroniska blad, men nu har jag fått hjälp av en datorkunnig vän och kanske kan få till det. Lite Youtube också kanske?

Kvällens beslut att köra Valborgsrepertoaren även utan "il maestro" - som jag pratade med efter övningen - kräver nog en del av oss alla, även om det känns skönt att låtarna är någorlunda bekanta.

Det var en bra diskussion i kväll om att i första hand satsa på Vintern Ra och Glad Sås, Sköna maj, Liten fågel, Nu är den ljuva våren (Purcell?) och Så snabbt förrinner ett år (Vivaldi). Min personliga favorit bland vårsånger "Nu grönskar det i dalens famn" (J S Bach!) känns lite malplacé i Norrland vid Valborg. Å andra sidan känns "Vintern ra" oftast lite besynnerlig i Lund (vilken vinter?).

Nå, valborgsrepertoaren är inte huggen i sten, och ni får gärna fundera hemma.

Supvisorna "Än en gång däran" och "Var redo" gick av bara farten, liksom Sverige och Vintern ra, samt Nocturne.

Jag ska verkligen försöka förbereda en mer gedigen övning till på måndag (inkl. "Lå då", Benny!), men ska den bli bra önskas god uppslutning (liksom i kväll). Det är inte precis "il maestro" som leder oss just nu, men med lite friskt humör och kloka kommentarer från er alla ska det här kunna gå. Jag tror att det rent av kan bli roligt (trots allt)! Både gamla och nya sångare är som vanligt välkomna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar